Ett 24 timmars hack fredagen den 31 januari 15.00 till lördagen den 1 februari 15.00 på Södertälje Science Park i centrala Södertälje. Alla är välkomna oavsett erfarenhet och programmeringskunskaper. Vi delar in deltagarna i lag om fyra personer, men du kan givetvis anmäla ett eget.

Vad skapas på detta hack?

Hacket fokuserar på framtidens hållbara stad 2030. Hur ser ett Södertälje centrum ut som är optimerat för både människor och planeten? Hur fungerar transporter? Hur ser smarta miljölösningar ut som stärker en cirkulär ekonomi såsom livsmedelsförsörjning, återvinning, bostäder, nöjen, och handel?

Varje lag väljer en målgrupp och strävar efter att skapa information som når fram till denna målgrupp. Hela hacket fokuserar på detta och på slutet får lagen chans att visa upp sina alster.

Exempel på hur lösningar kan presenteras

  • Infographics
  • En interaktiv hemsida for att beräkna en persons koldioxidutsläpp
  • Ett mobilspel
  • En VR-app som simulerar olika scenarion
  • Ett utskriftsbart informationsblad
  • En informationskampanj för invånare

Fokusera på målgruppen och fundera på vilken typ av information målgruppen är mottaglig för. Nyckeln till information som är välkommunicerad är oftast att skala av och hålla sig till det centrala. Det är lätt att skriva något långt men svårare att formulera samma sak kortfattat.


Frågor och svar om Hackaton 2020

När och var är hackathonet?

Hackathonet äger rum den fredagen den 31 januari med start 15:00 –och pågår i 24 timmar till lördagen den 1 februari på Södertälje Science Park i centrala Södertälje.

Alla som har tid och energi oavsett erfarenhet eller programmeringskunskaper är välkomna att delta. Antingen kan du tävla med eget lag eller så sätter vi ihop dig i ett lag.

Vem kan delta i Hackaton?

Alla som vill vara med och påverka hur framtida Södertälje Centrum ser ut och fungerar är välkomna!

Vad behöver jag ha med mig?

Du behöver ha med dig en egen dator.

Vad ingår?

Vi bjuder på mat, fika och snacks.

Kostar det att vara med?

Nej, det kostar ingenting.