Spaning: Därför är Virtual Reality här för att stanna
VR-spaning från Slush 2016.
Trots att VR är relativt nytt var närvaron av VR-startups med nya spännande lösningar och användningsområden för Virtual Reality påtaglig under årets omgång av Slush – det största eventet för startups i Europa.
Startupen VirtualTraveller är ett av de många företag som utvecklat tjänster baserat på tekniken. Ett community låter dig ta del av reseberättelser med hjälp av VR glasögon från människor på resande fot med hjälp av 360°-kameror världen över. Ett annat spännande bolag är Inflight-VR som erbjuder en tjänst som låter dig transformera flygkabinen till en helt annan miljö eller SPACEVR som låter användaren utforska rymden och universum på egen hand.
Det är inte heller någon hemlighet att gaming industrin kommer att förändras på nytt med VR vilket också präglade Slush där minst hälften av VR-företagen var fokuserade på spel och underhållning. Men det finns också andra områden där VR är huvudrollsinnehavaren, hejinterio erbjuder exempelvis en tjänst där användaren kan filma sin bostad och sedan på distans få den inredd av professionella inredningsdesigners.
VR handlar förvisso fortfarande mycket om spel och underhållning – men i och med att tekniken utvecklas blir den också allt mer relevant för inom andra områden, både inom business to consumer och business to business.
Under seminaret ”Curating the future of VR” talade Hironao Kunimitsu, vd och grundare av Gumi Inc just om potentialen för VR-tekniken långt bortom det vi kan se idag och hur tekniken när den mognat och utvecklats över tid kommer att få en central roll i våra liv. Du kan jämföra tekniken i den första iphonen som släpptes 2007 – med den vi har idag för att få en föreställning om hur det kommer att se ut inom 10 år var budskapet.