Liften – en vitamininjektion som genererade energifyllda insikter och framtidsplaner
I Södertälje Science Parks affärsutvecklingsprogram Liften stöttas företag genom olika faser av deras tillväxtresa och erbjuder skräddarsydd affärsutveckling för att hjälpa företag att ta nästa steg. Programmet pågår under 12 veckor och varvas med gemensamma tematräffar med individuella möten för att skapa och driva företagets handlingsplan framåt.
– Liften är verkligen en fantastisk möjlighet för företag att få en skjuts framåt i sin utveckling, programmet erbjuder en unik plattform där företag kan få tillgång till expertrådgivning, verktyg och metoder för att utveckla företaget vidare, säger Maria Rylander Masoumi, projektledare för Liften på Södertälje Science Park.
Bygga struktur kring automation
Ett av företagen som deltog i förra omgången av programmet var företaget Bomans Lackering AB. De har en lång historia av specialisering inom korrosionsskydd och ytfinish.
Inför 2023 var en av deras största utmaningar att implementera automationsprojekt i sin befintliga verksamhet, att bygga en struktur och skapa effektiva flöden runt detta. De insåg också att de hade ett behov av att hitta och framför allt genomföra effektiviseringsprojekt samt växa in i den nya kostymen både med kompetens och utrustning.
– Det bästa vi tar med oss från vårt deltagande i Liften är bland annat vikten av att hitta rätt kompetens. De är förvånansvärt lätt att göra saker komplicerade, om man inte utgår från den enskilda verksamheten och dess förutsättningar så blir det oftast för krångligt. Börja enkelt och smått. I Liften utgår man från den enskilda verksamheten och identifierar och skräddarsyr lösningar utifrån företagens behov, säger Peter Älander.
Liften erbjuder värdefulla nätverk
Genom Liften får företag inom tillverkning möjlighet att samarbeta och knyta kontakter med företag och experter inom olika branscher vilket öppnar upp möjligheter till samarbete, kunskapsutbyte och i vissa fall även potentiella affärsmöjligheter.
Peter Älander betonar också vikten av att nätverka med andra företag som har liknande utmaningar.
– Du och din produkt är antagligen unik på flera sätt, men era utmaningar och problem är det inte. Liften är ett bra forum för att nätverka med andra företag som har samma utmaningar, att diskutera med de andra deltagarna tyckte vi var väldigt värdefullt. Det var skönt att få bekräftat att flera av våra utmaningar finns hos andra företag också. Det finns mycket hjälp att få, var öppen och nyfiken och våga fråga, människor vill hjälpa till, avslutar Peter Älander.